Wednesday, July 05, 2006

Jung Chang - Vilda Svanar

En fantastisk bok som har hållit mig fånge inomhus från det fina vädret de senaste dagarna. Denna historia om Maos Kina är både lättläst och intressant, men med hjälp av tre generationer kvinnors öden blir den också fängslande. Jag kan inte sluta tänka på kulturrevolutionen, de snörda fötterna, den obefintliga statsorganisationen, bondeidealet och framförallt hur (en) man kunde hålla miljontals människor fängslade i sitt eget land under så lång tid.

Jag gillar språket som tar ett stadigt tag om sympatinerven, inte för blödigt och omständligt men inte heller för kallt. Chang lyckas hitta balansgången mellan billiga knep och avmätt skildrande. Jag känner att det är jag själv som väljer att bli rörd och inte luras till detta genom känslosamt floskel.
Personporträtten är ypperligt gjorda och lämnar mycket till fantasin. Personerna avhandlas inte snabbt utseende- och karaktärsmässigt första gången de presenteras, utan här utvecklas personerna i takt med deras egna handlingar och kommunismens utveckling.

Böcker som inte lämnar mig när de är färdiglästa är bra. Vilda svanar faller definitivt in under den kategorin. Och jag hoppas att det aldrig kommer en "Den vilda svanen i England"...

4/5

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home