Saturday, September 30, 2006

Dan Brown - I cirkelns mitt

Louis i Family Guy sa häromdagen; "Man känner sig så smart när man läser Da Vinci-koden, varje kapitel är bara två sidor!"
Visst, tänkte jag, det var en rolig kommentar, men två sidor? Det har jag inget minne av. Och sedan tog jag tag i den tredje Dan Brownboken utkommen på svenska. Det visar sig att Louis gjorde en synnerligen skarp iaktagelse om I cirkelns mitt. Två sidor. Två sidor per kapitel. Oftast. Det betyder att det på 300 sidor finns cirka 130 kapitel. Där alla slutar med en obligatorisk cliff-hanger. Jag blir ofrivilligt indragen i en längtan att vilja veta mer. Jag tycker inte böcker ska röra sig på så tunn is. Jag är en sann anhängare av att man ska ha möjligheten att välja själv, inte bli förledd av billiga, smutsiga cliff-hangers varannan sida. Suck.

Och så till handlingen: Konspirationsteorier, konspirationsteorier, konspirationsteorier. Det sammanfattar väl temat ganska bra. Just ja, och så... tada, l'amour malplace!

1/5

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home