Monday, October 13, 2008

Selma Lagerlöf - Charlotte Löwensköld

Efter månader (ibland känns det som år) av mer eller mindre skräplitteratur har jag beslutat mig för att sluta låna på bibliotek och börja använda mig av min egna lilla boksamling istället när jag ska välja böcker. Jag började lite lugnt med Narnia-böckerna som ni kunnat läsa om här tidigare. Sedan gick jag över till Selma Lagerlöf eftersom jag för åtminstone 10 år sedan läste Gösta Berlings Saga och fullkomligt älskade den. Jag har några stycken böcker skrivna av denna fantastiska författare och dessa hade jag tänkt ge mig på nu.

Löwensköldska ringen läste jag först och gick sedan över till nästa del i trilogin, Charlotte Löwensköld. Löwensköldska ringen var i sig bra men fungerar mer som en bakgrund till de två senare böckerna (CL och Anna Svärd), och ramar på ett fint sätt in hela den tragiska
(ibland också hoppfulla!) historien om Karl-Arthur och Charlotte. Egentligen vill jag inte skriva något mer om handlingen i dessa böcker eftersom jag vill att varje människa som läser ska vara lika ovetandes som jag.

5/5

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home