Tuesday, April 14, 2009

Unni Drougge - Boven I Mitt Drama Kallas Kärlek

Först blev jag positivt överraskad av språket. Eftersom jag förut aldrig läst Drougge hade jag förväntat mig ett enkelt och banalt språk, antagligen pga mina fördomar mot svenska, lite kända, nutida författarinnor. Men det märks att Drougge är en etablerad författare. Så, glad över språket var jag i början men ganska snabbt utbyttes glädjen mot irritation. Alla dessa metaforer och fluffiga beskrivningar av precis allt blev otroligt jobbiga. Kanske speciellt eftersom handlingen i boken är rå och brutal och inte riktigt stämmer överens med hennes skrivstil. Handlingen fångade mig direkt och höll mig kvar 400 sidor. Boven I Mitt Drama Kallas Kärlek är en självbiografisk roman om Drougges sjuåriga relation med en galen fysisk och psykisk misshandlare och till slut även hennes litterära agent (och idag många svenska författares agent).

3/5

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home