Monday, January 04, 2010

John Ajvide Lindqvist - Tindalos

JAL släppte julen 2007 i samarbete med DN denna korta ljudbok för fri nedladdning. Ett roligt initiativ tycker jag. När jag upptäckte att jag hade en bok kvar efter de fyra av JAL jag läst blev jag genast glad. Att det var en ljudbok såg jag som ett bra sätt för mig att närma mig mediet. JAL har själv läst in Tindalos och det skulle kunna vara bra eller en stor besvikelse. Det lutar åt det senare. Tyvärr, måste jag säga eftersom jag gillar honom så mycket. Men kanske just därför har jag svårt att förlika mig med hans uppläsning. Han hade en konstig melodi och betonade ord på ett sätt jag själv aldrig skulle göra. Och jag kan inte bortförklara det med att han läser fel - det är ju han som skrivit! Själva berättelsen höll inte heller JAL:ska mått utan kändes som en kort skräcknovell som skulle kunna vara skriven av vem som helst.

2/5



Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home