Friday, August 25, 2006

Per Hagman - Cigarett

Enligt baksidetexten en bok som skildrar "en växande grupp människors liv i storstan - utan drömmar, mål och illusioner". Och visst, det gör den. Med liv som kretsar kring alkohol, droger, cigaretter och sex kan man inte skönja varken drömmar, mål eller illusioner. Det skulle kunna fungera om fokus varit vid just tomheten, men här får jag känslan av att författaren egentligen tilltalas och fascineras av levernet. Ett faktum han försöker dölja.

Till skillnad från ex Erlend Loe (Blåst) lyckas inte Hagman förmedla varken
tomhet, dröm- eller mållöshet. Det enda han lyckas förmedla är en rad orgier i kokain, speed, tabletter, vin, knulla, cigg och jointar.

2/5

Labels:

4 Comments:

Blogger Sara said...

This comment has been removed by a blog administrator.

3:51 PM  
Blogger Sara said...

Förmodligen, och det får vi hoppas, är "Cigarett" av Per Hagman förmodligen den sämsta roman jag läst i hela mitt liv.

Jag kan ju skriva lite om min dag, dårå: Ringde Josse, hon pratade bara om det det jobbet. Hälsade till Gustaf lite lojt och la på. Kände mig barnslig (17?) och tog en kaffe.
_____________________

(Facinerande, absurt ..ointelligent?)

Meningslöst.

3:54 PM  
Blogger Sara said...

Förmodligen ;)

Lika dålig som min stavning. Typ..

4:16 PM  
Blogger Maliee said...

Det känns som att författaren missat något... stort. Till exempel det boken utgav sig för att handla om.

Men inte är det sämsta romanen du någonsin läst? Läs Gravidchock och dina vyer kommer garanterat vidgas för vad som är skräplitteratur.

8:55 AM  

Post a Comment

<< Home