Monday, October 23, 2006

Jonas Hassen Khemiri - Ett öga rött

Och som alla andra tycker jag också detta är en bra bok. Det känns inte så givande att kommentera språket eftersom det är ganska uttjatat "Svårt att läsa ibörjan, men sedan släppte det." Och för alla er som inte vet vad jag pratar om, läs boken.

Det jag framförallt slogs av när jag läste var att huvudpersonen var så otroligt levande. Det kändes som om Halim läste sin dagbok högt för mig. Som att han levde sitt liv brevid mig i sängen. Det var häftigt. Efter halva boken tappar berättelsen tempo, men jag tycker Khemiri snabbt rättar till detta. Fint tårögdande (!) slut.

Jag gillar dragkampen mellan aktivism och passivism. Khemiri lyckas verkligen beskriva hur det kan vara lika svårt att föra kampen som att inte föra kampen. (Kampen som i Övertygelse)

3/5

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home