Sunday, December 03, 2006

Woyzeck

Regi: Stefan Metz

Jag känner mig fortfarande obekväm med att kommentera teater. Men denna pjäs lämnade mig med tre stora känslor:

  • Scenografin! Otroligt vacker, det bästa jag sett på Göteborgs Stadsteater.
  • Antti Reini som Woyzeck. Växande galenskap och vansinne. Höll uppe föreställningen, och gav mig hopp på att det faktiskt finns bra svenska skådespelare där ute.
  • Varför, oh varför denna eviga rädsla för att göra en pjäs rakt upp och ner? Utan "komiska" inslag som lyfter bort fokus från allvaret och lidelsen och lämnar det vid det lättvindiga och förgängliga. Baah...

Labels:

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

...men du rekommenderar den eller?

8:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej hej, man kan få Woyzeck i musikalisk förpackning signerad Tom Waits om man hittar "Blood Money" på CD i någon butik... Stor Kram!



Blood Money is based on the socio/political play "Woyzeck," originally written by a young German poet Georg Buchner as a spare, cinematic piece in 1837 and inspired by the true story of a German soldier who was driven mad by bizarre army medical experiments and infidelity, which led him to murder his lover. Waits and Brennan wrote songs for an avant-garde production of "Woyzeck" directed by Robert Wilson. "Woyzeck" premiered in November, 2000 at the Betty Nansen Theater in Copenhagen and went on to win Denmark's version of the Tony for Best Musical last year.

12:54 PM  
Blogger Maliee said...

Hmm, bra fråga. Egentligen rekommenderar jag alla att gå på teater, kanske inte denna pjäs dock. Jag skulle tro att man hellre borde se Herzogs Woyzeck, fast det är ju film.

4:30 PM  
Anonymous Anonymous said...

Köp Tom Waits "Blood Money" istället om tveksamhet finnes! Den skrevs till den danska uppsättningen av Woyzeck. /linda

11:07 AM  

Post a Comment

<< Home