Tuesday, January 12, 2010

Stieg Larsson - Män Som Hatar Kvinnor

En hype i likhet med Dan Brown - Da Vincikoden som jag inte heller förstår mig på. Jag vet att jag säkert slår in öppna dörrar när jag skriver så, men allvarligt. Ska det här vara bra? Jag irriterar mig på så mycket att det som faktiskt är bra i boken (en bladvändar-spännande historia) inte får särskilt mycket utrymme. Först och främst, vad är Mikael Blomqvist för mähä? Alla kvinnor faller som furor, tom en hårdkokt tjej som Lisbeth Salander. Och det må väl vara hänt, om det bara kom fram i boken vad det är som gör honom så speciell. Och den fina trekanten han har med Erika Berger och man, varför känns det bara som ett fantastifoster utan verklighetsförankring? Det är inte övertygande! Det som jag tyckte var bra i denna bok var spänningen berättelsen skapade. Det är helt enkelt en bra historia. Tills slutet uppdagas. Man behöver inte ta till exakt alla sjuka saker man kan komma på för att en upplösning ska kännas överraskande.

2/5

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home