Tuesday, October 16, 2007

Sara Kadefors - Fågelbovägen 32

På fågelbovägen 32 bor Karin, Jens och deras två barn. Karin är en mycket duktig kvinna, hon sköter hus och hem, jobbar som läkare på dagtid och på en hemlig klinik för flyktingar vissa kvällar. Hon bryr sig verkligen om sina medmänniskor och sin familj. Eller? En dag anställer hon moldavisk hemhjälp svart och det hela utvecklar sig på ett sätt som hon inte hade tänkt sig.

Karin har duktighetskompelxet som så många andra kvinnor och därför kan vissa delar av den känslovåg som sköljer över mig när jag läser denna bok kännas igen. Jag är inte stolt.

Första halvan av boken förmedlar en så genomträngande ångest att jag inte kunde sluta läsa, det kändes som att jag levde i samma kropp som Karin. Att jag var en del av hennes tankar, känslor och djupaste inre. I andra halvan av boken känns allt som ett skådespel. Jag är läsaren som betraktar det som händer; ur Karins perspektiv. Alla dessa känslor boken skapar i mig är de känslor Karin har. Jag har så här bara någon timme efter sista sidan fortfarande svårt att tro att det bara var en bok. Det kändes så verkligt.

Det enda jag saknar är Jens tankar. Vad känner han inför allt som händer? (Och var i helvete är mannen i alla hushåll?!)

Jag älskar den.

stark4/5


Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home