Friday, March 07, 2008

Fast Food Nation

Nästa anhalt blev Fast Food Nation. Jag har länge sneglat på boken Snabbmatslandet i bokhyllan men eftersom jag håller på med mitt never-ending-Anna-Karenina-projekt valde jag just nu den snabbare varianten - filmen. Det skulle jag inte gjort. Det här var riktigt dåligt. Handlade inte alls särskilt mycket om opinionsbildning mot snabbmatsindustrin (ha!) utan var bara ett mesigt försök till beskrivning av världen-kring-snabbmaten-blaj-blaj-blaj. Jaja, ungdomarna som jobbar på ex McDonalds har inga drömjobb och trivs inte, slakten av djur är industrialiserad och inte småskalig, det finns snälla och dumma höjdare inom snabbmatsindustrin, det är synd om illegala invandrare som gör skitjobbet, konformiteten kedjor skapar är av ondo och sist men inte minst motsatsen är autonoma djurrättsaktivister som pratar som om de läste innantill och försöker släppa ut kor från hage som andra släpper ut minkar.

Jag säger bara; det hade kunnat vara så mycket bättre! (Och av vad jag hört så ÄR boken mycket bättre, surprise!)

2/5

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home